Versnellingspook wordt vervangen door de automatische versnellingsbak. Meer dan een derde van de nieuwe auto’s heeft geen versnellingspook. De automatische versnelling kwam vroeger met een aantal kwaaltjes. De auto’s trokken langzaam op en ze waren niet erg zuinig.

De versnellingspook niet meer nodig

De moderne automaat heeft minstens zes versnellingen. De luxere modellen hebben soms zelfs acht of negen versnellingen. Dit maakt dat de auto’s heerlijk rijden zonder schokken. Met name file rijders vinden dit een top eigenschap, gezien ze natuurlijk vaak moeten schakelen. Daarnaast zijn de automaten zuiniger gemaakt dan dat ze vroeger waren. Ze zijn zelfs zuiniger dan de meeste handgeschakelde auto’s.

De automatische wagens worden langzamerhand de nieuwe standaard. Dit maakt dat autofabrikanten geen meerprijs meer hoeven te rekenen en hierdoor worden de auto’s dus ook goedkoper. Ook is de veiligheid onderzocht. Doordat je bij een automatische versnelling beide handen aan het stuur kan houden, is het veiliger om in een automaat te rijden.

Ook imago stond de automaat in de weg

Naast de zuinigheid en het langzaam optrekken, was er nog een nadeel aan de automaat. In de jaren zestig was de eerste automaat al te krijgen in Nederland, de DAF. Maar toen werd er al gezegd dat deze auto was voor bejaarden en mensen die niet konden autorijden. Dit maakte dat mensen niet graag in een automaat gezien wilde worden.

De automaat met een dubbele koppeling is nu ook sneller dan je ooit kan zijn met een versnellingspook. De volgende versnelling ligt namelijk al klaar en hoeft niet met de hand bestuurd te worden. Zelfs bij Ferrari zijn ze overgestapt op de automaat.

Het is vreemd dat alles in een auto moet worden geautomatiseerd, maar het vervangen van een pook voor een automaat raar blijft. In Amerika en in Japan rijdt bijna iedereen in een automaat.